zondag 12 juli 2015

#dontjudgechallenge

Hii mensen!

Deze blog gaat over dé hype van het moment: de #dontjudgechallenge. Wat is het, waar komt het vandaan en hoe kijk ik er tegenaan? 
Je komt het te weten in deze post:)







Wat houdt de #dontjudgechallenge in?


In de #dontjudgechallenge maak je jezelf zo 'imperfect' mogelijk. 

  1.  Je tekent met een oogpotlood je wenkbrauwen veel te groot en/of laat ze doorlopen.
  2.  Met stift of ander spul teken je superveel acne op je hele gezicht en natuurlijk een extra grote op je neus. 
  3. Je toupeert je haar of maakt er een lelijke scheiding in. 
  4. Je zet een té grote bril hartstikke scheef op je neus. 
  5. Met een app ga je jezelf filmen terwijl je in je neus peutert, een onderkin trekt en scheel kijkt.
  6. Je houdt je vinger voor de camera en zet het filmen even op pauze.
  7. Je gaat naar je makeupverzameling, doet 5 lagen foundation op je gezicht, 3 lagen mascara en een aantrekkelijke lippenstift/ wing.
  8. Je borstelt je haren en brengt het in de flow.
  9. Als alles goed zit ga je terug naar de camera, begint met filmen nóg met je vinger voor de camera.
  10. Je haalt je vinger van de camera precies op de drop van de beat en je doet zo zwoel mogelijk voor de camera. 
  11. Je post het op instagram met de tags #dontjudgechallenge #dontjudgeme en #dontjudgeabookbyitscover.
(Dit is hoe het algemeen gaat, dus niet alles is zoals dit.)

Waar komt het vandaan?

Het is niet echt duidelijk waar het vandaan komt, maar het was in eerste instantie bedoelt om jongeren selfies te laten posten met valse pukkels en getekende unibrows om te protesteren tegen 'body shaming'. Maar de hype ging wat anders en de jongeren gingen zichzelf transformeren naar knap. 

Hoe kijk ik er tegenaan?

Het doel van deze challenge vind ik heel mooi, andere jongeren laten zien dat je van jezelf moet houden ondanks dat je last hebt van acne, grote wenkbrauwen of volle lippen. Maar in plaats daarvan worden deze kenmerken als 'lelijk' bestempelt. Dat is zó jammer! Ik denk namelijk wel dat er jongeren zijn die zich aangesproken voelen hierdoor, en de challenge werkt dus averechts.
Ik moet toegeven, eerst vond ik de challenge wel grappig, totdat ik een of andere quote tegenkwam wat mijn gedachte veranderde. Ik weet niet meer welke quote precies...
Maar in ieder geval, ik was het met die gene eens! Please, waarom ga je jezelf zo optutten om het verschil te laten zien tussen mensen met die 'imperfecties' en jou? We weten al dat je mooi bent. Maar ga dan geen mensen belachelijk maken die te grote lippen hebben, of doorlopende wenkbrauwen. Want zij zijn ook prachtig. 

En de tag #dontjudgeabookbyitscover slaat ook al nergens op. Je doet je cover als het ware op door middel van make up op je gezicht te doen waardoor je mooier lijkt. Als je de orginele en kwetsbare #dontjudgechallenge wil doen, doe je cover dan af. Want zonder make up ben je ook Gorgeous! 
Daarom heb ik er hier ook een filmpje van gemaakt. I dare you to do the same!

Ik hoop dat jullie me niet te kritisch opnemen maar dit is hoe ík hierover denk.

Zet even in de reacties wat jullie ervan vinden!


4 opmerkingen: